Slovenské súdnictvo dostalo milosť a hrubú čiaru po novembri 1989. Dostalo bonusový darček po vstupe do EÚ, keď bola šanca na zmenu štruktúry a hlavne sudcov. Premárnené a zneužité šance. V bežnej pracovnoprávnej praxi sa situácia s nepohodlnými alebo nechcenými, prípadne neefektívnymi pracovníkmi rieši tak, že sa „vymyslí" zmena organizačnej štruktúry podniku a nepohodlní pracovníci dostanú výpoveď z organizačných dôvodov. Pre účely blogu je tu môj stručný návrh v jeho jednoduchej verzii.
Ústavný článok 143 sa zmení na znenie, napríklad takto v ods. 1: „Sústavu súdov tvoria Najvyšší všeobecný súd, Špecializovaný trestný súd a ostatné súdy." Ostatné odseky ostanú. V ich duchu sa zmenia zákony o organizácii súdov v tom zmysle, že sa kompletne zmení organizačná štruktúra súdov. To znamená, že zaniknú okresné a krajské súdy a vytvoria sa nové súdy, napríklad ich nazvem okrskové súdy prvého stupňa, ktoré budú kopírovať policajné obvody. Okrskové súdy druhého stupňa ako odvolacie súdy okrskových súdov prvého stupňa. Pre ne bude najvyšším odvolacím súdom Najvyšší všeobecný súd. Vo veciach parlamentných, prezidentských volieb, iných volieb, pre veci žalôb sudcov a proti sudcom, korupčné kauzy a pod., by rozhodovali v prvom stupni špecializované senáty okrskových súdov so sídlom v krajskom meste a odvolacím by bol Špecializovaný trestný súd alebo osobitný senát ústavného súdu. Veci zo súčasných okresných a krajských súdov by podľa miestnej príslušnosti prešli na početnejšie okrskové súdy.
Zvýšený počet okrskových súdov, ktoré by kopírovali jednotlivé alebo množinové miestne navzájom súvisiace policajné obvody by zrýchleným konaním mohli rozhodovať rýchlo a efektívne vo vecne príslušných veciach, ktorých pojednávanie dnes trvá neskutočne a nepochopiteľne dlho. Veľmi naivná predstava, že v Petržalke prichytený dealer je večer vzatý do väzby, ráno nepreťažený (Petržalský) okrskový prokurátor podá žalobu a nepreťažený (Petržalský) okrskový sudca vytýči na poobedie pojednávanie, aby najneskôr do 3 dní „povinne" rozhodol? Súdy a sudcovia by boli bližšie k občanom, nie anonymné, nie schované, nie preťažené. Pod drobnohľadom a občianskou kontrolou. Avšak najdôležitejšou vecou by bolo, že súčasní sudcovia by z organizačných dôvodov skončili. Vrátane zaniknutého Najvyššieho súdu. Neprešli by na nové súdy. Z organizačných dôvodov by ich miesta boli zrušené. Na nové súdy by sa vypísali riadne výberové konania.
Určite ich však nesmie vyberať Harabin a jeho družina.
V súvislosti s tým vznikne potreba upraviť, resp. opraviť, okrem iných právnych predpisov, občiansky súdny poriadok do rozumnej efektívnej podoby bez normatívnych a logických defektov, ako tomu je dnes.
Chcú sudcovia ku krásnym platom a odmenám prilepšenie? Žalujú nezmyselnými žalobami Slovenskú republiku o neuveriteľné sumy? Nevážia si štedrosť a komfortnosť svojho poslania a výhod z neho plynúcich? Fajn. Miňme raz efektívne verejné prostriedky. Dajme im odstupné a nech tiahnu tam kam patria a neotravujú tento vzduch. Minimálne 80% z nich. Viem. Aj v takomto návrhu je veľa veľkých otáznikov. No riešme ich. Vyriešením tejto spoločenskej ťarchy sa pohne najdôležitejší verejný záujem: šanca na efektívnu vymožiteľnosť práva pre širokú občiansku spoločnosť.
Takto sa v duchu žaloby sudcov znížila ich vážnosť v očiach mne známej verejnosti a takto vyzerá ich spoločenská ujma.