reklama

Poslanci nie sú tajní agenti. Či?

V zmysle Ústavy SR štátna moc pochádza od občanov. Poslanci sú zástupcovia občanov. Mandát vykonávajú osobne podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie sú viazaní príkazmi. Ak sa poslanec slobodne rozhodol kandidovať na kandidátnej listine politickej strany, tak sa slobodne podľa svojho svedomia a presvedčenia prihlásil k hodnotám a politickému programu tejto strany. Vrátane toho, že táto strana deklarovala spoluprácu s nejakými politickými stranami. Ja, ako občan, som volil a volím politickú stranu a jej kandidátov na základe týchto hodnôt a programu.

Písmo: A- | A+

Ja, občan, súkromná osoba a ten rozhodujúci faktor vo voľbách, sa rozhodujem v tajných, všeobecných a rovných voľbách. Ja, občan, som ten, kto má právo a má chcieť kontrolovať ako ma mnou zvolení poslanci zastupujú.

Ako pri tajných voľbách môžem kontrolovať ako ma poslanci zastupujú? Aké prijímajú rozhodnutia?

Ako ja, občan, môžem z tohto výkonu mandátu poslanca vyvodiť dôsledky pri ďaľších voľbách z takýchto tajných hlasovaní?

Ako verejnou voľbou obmedzíme výkon mandátu poslanca podľa svojho svedomia a presvedčenia? Nijako! Nemám pocit, že poslanec potrebuje skrývať svoje svedomie a presvedčenie, alebo ho tajiť. Poslanci nie sú tajní agenti. Ibaže svedomie a presvedčenie má poslanec korumpovateľné alebo schizofrenické. Prípadne inými vplyvmi poznačené. Pri verejnej voľbe o tom všetci budeme vedieť, aké má svedomie a presvedčenie a budeme sa naň pýtať. No a? Veď o to snáď ide! O možnosť verejnej kontroly výkonu vecí verejných.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zachytil som politologické vyjadrenia o posilnení partokracie. Momentálne máme dve hlavné zlá v parlamente. Partokraciu a korupciu. Korupcia je pre mňa to najhoršie zlo a ešte k tomu je neregulovateľná. Tajné voľby ju živia a podporujú. Verejné voľby ju obmedzujú limitne k nule. Neodstránia ju. Ale nech ju výrazne sťažia.

Partokracia je etablovaná a reálna. Umožňuje ju volebný systém a parlamentná prax. Ale je regulovateľná. Je možné ju regulovať prostredníctvom zadefinovania politických strán, resp. ich existencie v Ústave SR a pod. . Strana bude tlačiť na poslanca ako má hlasovať? Poslanci nie sú vraj stádo oviec. A čo robí teraz predseda poslaneckého klubu dvíhaním a klopením palca ako Cézar v aréne gladiátorov? Netlačí a nerozkazuje poslancovi ako má hlasovať? Nerobí z poslancov v poslaneckých kluboch stádo oviec?! Nesrandujme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nehrajme falošné hry. Nech sú verejné voľby na veľa oblastí a nech sa nehanbia poslanci za výkon svojho svedomia a presvedčenia. Ale zároveň nech sa k nemu postavia aj zodpovedne a nech ho vysvetľujú. Tajne nech si volia svoje organizačné zložky ako je vedenie parlamentu, výbory a podobne. To je mi jedno. Ale prijímanie rozhodnutí verejného charakteru chcem kontrolovať a chcem vysvetlenia. Ja, občan. Volič.

Jaroslav Hirman

Jaroslav Hirman

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vysokoškolské vzdelanie získané na Fakulte Verejnej správy UPJŠ KE. "Malý" doktorát som získal na tej istej fakulte z verejnej politiky a ústavného práva. Momentálne aj poslanec miestneho zastupiteľstva. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu